Kinesiologie
Bewustzijn
Brein

Invisible

 

Filevorming in je brein

 

19 november 2014

BreinhulpAls iets niet gemakkelijk gaat (zoals lezen) dan kan het zijn dat er filevorming is in je brein. Als je 'het wel zou moeten kunnen' kan kinesiologie die filevorming helpen opruimen. Met gepaste snelheid door je brein reizen geeft zoveel meer plezier in leren. 3 à 4 behandeling geven al een enorm verschil. Hoe gemakkelijk gaat het leren of het lezen jou af? Zijn er dingen die minder gemakkelijk gaan dan je zou verwachten? Ken jij iemand die iets minder makkelijk kan of doet dan je zou verwachten?

 

Begrip voor leer en gedragsproblemen

 

Ik behandel graag kinderen die moeite hebben met leren. Vooral goed lezen is voor het verdere leren een heel belangrijke voorwaarden. Ook bij rekenen komt vanaf groep 5 goed kunnen lezen om de hoek kijken. Een kind kan dan zomaar van een A voor rekenen naar een C of D terugvallen alleen omdat hij of zij niet ‘gemakkelijk’ kan lezen.

 

Met 3 á 4 balansen zijn er al kinderen geweest die weer terug gegaan zijn naar een A voor rekenen terwijl we alleen lezen aangepakt hebben of die van een D voor lezen naar een A voor lezen zijn gegaan. Maar ook oudere kinderen met leer moeilijkheden gaan gemakkelijker leren en raken daardoor beter gemotiveerd en dan zit je weer in de spiraal naar boven in plaats van naar beneden. Meestal gaat het humeur in die zelfde spiraal mee! Lekker in je vel zitten is heel belangrijk!

 

Om gemakkelijk te kunnen leren hebben we vooral plezier in het leren nodig. Dan leren we met een ‘geïntegreerd brein’.
‘Maar ik vind leren helemaal niet leuk!’ of ‘lezen is saai’ of ‘school is stom’ of ’hij kan niet opletten’ of ‘zij kan niet stil zitten’ of … misschien heeft u nog een ander mooi voorbeeld! ‘Kan ik dan toch een ‘geïntegreerd brein’ krijgen voor leren?’ ‘Ja!’ ‘Is dat moeilijk?’ ‘Nee!’ ‘Is dat leuk?’ ‘Ja absoluut’. ‘Kan ik dat ook?’ ‘Iedereen kan dat en het heeft niets te maken met intelligentie.’ ‘Waarom doen we dat dan niet automatisch?’ ‘Omdat, als we eenmaal ‘geleerd’ hebben om niet alle delen van ons brein te gebruiken tijdens het leren, we dat vaak op die manier blijven doen. En dit begint meestal al heel jong.’
Alle delen van het brein gebruiken en laten samenwerken doe je als je iets doet wat je leuk vindt en goed kan (je favoriete hobby of sport bv). Daar voel je je dan ook ‘goed’ bij. Daar ‘krijg je energie’ van.

 

Maar als delen van ons brein niet lekker samenwerken kunnen we in vecht/vlucht gedrag schieten. ‘Dat opstel maken, dat kan volgende week ook wel.’  ‘Hij is een echte dagdromer, kijkt meer naar buiten dan dat hij oplet’ ‘Zij hangt altijd over haar tafel als ze moet schrijven.’ ‘Ze heeft echt de pauzes nodig om haar energie kwijt te kunnen.’ ‘Ze moeten de hele dag stil zitten en luisteren en dan zijn ze thuis niet meer te houwen.’ Hoe komt het dat het plezier in leren ons soms letterlijk vergaat? Wat gebeurt er dan in de hersenen? Waarom gaat een kind het leren vermijden of uitstellen? Er zijn verschillende oorzaken: Primaire reflexen, verstoorde breinintegratie, allergieën en stress zijn een paar mogelijkheden.

 

Kinesiologie kijkt naar de manier waarop het brein omgaat met informatie en bewegingen en pakt verstoringen aan zodat het plezier in leren weer terug komt! Soms zijn een aantal balansen voldoende, soms heeft een lichaam meer nodig en krijg je bewegingsoefeningen mee.

 

Meer informatie over dit onderwerp is te vinden op: PS:LEAP

 

 

 

Nieuwste artikelen

Wees een goudzoeker

 


De geschiedenis van de Gouden Boeddha is een prachtige metafoor voor ons verhaal.
Waar het in het kort op neer komt is dat we denken dat we klei zijn, maar dat iets in ons naar het goud blijft verlangen. Om onze essentie (ons goud) te beschermen tegen pijn in relaties hebben we er een kleilaag rond aangebracht, de persoonlijkheid. Omdat dat onbewust gebeurt (vaak beetje bij beetje en dat begint wanneer we heel jong zijn), weten we later in ons leven niets meer over onze onschuld, onze essentie. Telkens wanneer we gelukkig zijn, weten we dat er meer is dan klei. Het leven geeft ons af en toe een tik en onze eerste reactie is om de klei te versterken. Maar dan krijgen we een tik die een barst veroorzaakt. Het verdriet dat we dan hebben, brengt ons bij ons hart. De reis van de held is begonnen. We gaan op zoek naar ons ware zelf.

 

Verbinding zorgt voor meer integratie

 


Dat is hoe en waarom verbinding (het erkennen van en afstemmen op elkaars kwetsbare subjectieve werkelijkheid) zo'n prettig gevoel geeft: het zorgt voor meer integratie en daardoor voor een harmonieuzere, levendigere en gezondere manier van leven.

 

Integratie of chaos / rigiditeit


 

Psychische gezondheid kenmerkt zich door een stromende rivier van integratie, die kan vastlopen op de oevers van chaos en rigiditeit. Bij chaos ligt alles te veel uiteen zonder samenhang, bij rigiditeit wordt alles te krampachtig bijeen gehouden of juist onderscheiden. De meeste vormen van psychopathologie zijn op dit continuüm van chaos en rigiditeit te plaatsen. Het is belangrijk om de verschillende vormen van integratie in de Mind  te bevorderen om psychisch gezond te blijven. Daniel Siegel spreekt dan ook over het belang van een healthy mind platter , een psychische voedselschijf om onze gezondheid te bevorderen. Het is belangrijk dat je tijd besteed aan slaap, fysieke bewegen, je ergens op focussen, naar binnen gekeerd zijn, ontspannen, spelen en contact hebben met anderen en dat daar een evenwicht in is.

 

Puberteit van Jeanne Meijs


Drie soorten puberteit:
Voor mij heel herkenbaar en het fijnste is, ik doe het zo gek nog niet met hoe ik erop reageer. Zo'n fijn boek voor als het met je kind niet zo gaat als je had gewenst.
Precies blz. 44 t/m 63 staan er volledig in (en meer)

Klik op http://bit.ly/PuberteitJMboek dan opent GoogleBoeken

 

 

 

 

Hoe ontstaan blokkades?

 

Energieblokkades of stagnaties ontstaan door stress. Hierbij is stress een breed begrip – het kan alles zijn wat je systeem uit balans brengt. Denk aan je gezondheid als een piramide. Die heeft vier zijdes: structuur, emotie, chemie en intellect. Eigenlijk wie jij van binnen bent. Er is ook een buitenkant: jouw situatie, bestaande uit geschiedenis, toekomst en waarheid. Al die aspecten werken voortdurend op elkaar in. Niet verbazend dus dat jouw lichamelijk en emotioneel welbevinden op allerlei manieren beïnvloed kan worden. Kinesiologie helpt je om de spanningen tussen de verschillende zijdes te herstellen richting balans of evenwicht.

 

www.begripdoorinzicht.nl maakt gebruik van cookies voor een optimale beleving van deze site.