Calcium

 

De 2e stof = Calcium: calciumcarbonaat, calciumgluconaat, calciumascorbaat, koemelk, geitenmelk, melkcaseïne, melkalbumine.

 

Calcium is een belangrijke stof voor de lichaamsfunctie, stress verhoogt de behoefte aan calcium. Deze stof is belangrijk voor de stevigheid van het skelet, de bloedstolling, een gezonde zenuwfunctie, goede hartfunctie en een normale bloeddruk. Tekorten van calcium kan zich uiten in vermoeidheid, spierpijn, constipatie, hyperactiviteit, irritatie, hoge bloeddruk, onvermogen om te relaxen, slapeloosheid.
Verhindering van opname van calcium gebeurt bij te hoog eiwit/ vetgehalte en door oxaalzuur (oude kaas, champignons, bietjes, rabarber, spinazie).

 

Zo hebben alle vitaminen, mineralen en voedingsstoffen enerzijds hun eigen specifieke functies en werken ze anderzijds met elkaar samen.

 

WAT MAG U ETEN: gekookte rijst, pasta, gekookte groenten, gekookte aardappelen, jammen, bloemkool, zoete aardappelen, rood vlees, koffie zonder melk, calciumvrij water (spa blauw is prima!! of gekookt water is ook goed), alle spijzen zonder calciumderivaten.
WAT MAG U NIET ETEN OF AANRAKEN: melk, melkproducten, kaas, rauwe groenten, donkere bladgroenten als sla, koolsoorten, spruitjes, spinazie, broccoli, sesamzaad, haver, witte bonen, sojabonen, amandelen, gedroogde bonen, volkoren producten, walnoten, sardienen, zalm, pinda's, zonnebloempitten, bananen, vruchtensappen, calciumsupplementen. Let ook op uw tandpasta.  GEEN THEE!!!!Let op! Niet wassen en tandenpoetsen met gewoon water. Bijvoorbeeld de was uit machine halen kunt u doen met handschoenen aan.

 

www.begripdoorinzicht.nl maakt gebruik van cookies voor een optimale beleving van deze site.