Vitamine B

 

De 4e stof = Vitamine B-complex:  B1 (thiamine), B2 (riboflavine), B3 (niacine), B4 (adenine),B5 (pantotheenzuur), B6 (pyridoxine), B12 (cobalamine), B13 (oroticzuur), B15 (pangamic zuur), B17 (amygdaline), Biotine (vitamine H), Choline, Inositol, Foliumzuur (B9), PABA (para amino benzoeen zuur).

 

Vitamine B-complex is nodig voor vele lichaamsfuncties, m.n. zenuwfuncties en enzymstofwisseling. Het is een anti-stress-vitamine, helpt bij een goede concentratie, ontspanning en opgewektheid. Suiker is in een bepaalde mate nodig om B- complex te laten functioneren. Een tekort kan zich uiten in hyperactiviteit, slechte concentratie, autisme, pijn, moeheid, huidproblemen, eetstoornissen, slaapproblemen, neerslachtigheid, verslavingen, rusteloosheid.

 

Zo hebben alle vitaminen, mineralen en voedingsstoffen enerzijds hun eigen specifieke functies en werken ze anderzijds met elkaar samen.

 

WAT MAG U ETEN: gekookte gepelde rijst (voor het koken afspoelen), gekookte niet-volkoren pasta, (rijst en pasta in veel water koken en goed afgieten zodat vitaminen weggespoeld kunnen worden), rauwe of gekookte bloemkool, lang gekookte of goeddoorbakken vis, zout, geraffineerde suiker, zwarte koffie, friet, gezuiverd water, appels, appelmoes en appelsap.
WAT MAG U NIET ETEN OF AANRAKEN: volkoren producten, zemelen, roggemeel, tarwe, groenten, fruit, vlees, zuivelproducten, biergist, noten, pinda's, gist, pompoenzaad, sesamzaad, amandelen, zonnebloempitten, lijnzaad, stroop, orgaanvlees, eieren, soja, citrusvruchten, vis, paddestoelen, olijven, vitamine B-supplementen.

 

 

www.begripdoorinzicht.nl maakt gebruik van cookies voor een optimale beleving van deze site.