Korte oefeningen
Bewustzijn
Boeken

Invisible

Neuro Lymfatische punten masseren

 

 

neurolymfatische punten

Voor al diegene die de griep aan voelen komen, inmiddels geveild zijn, aan het opknappen zijn of het willen voorkomen: Onderstaande Neurolymfatische punten masseren kan je immuunsysteem ondersteunen.

 

Het komt uit: Touch for Health. Als je het uit wilt proberen:

Het is fijn als je de juiste plek masseert maar gewoon lekker masseren doet al een hoop en als je het niet precies weet pak je een wat groter gebied. De meeste punten zitten tussen de ribben.
Het kan helpen om dit goed te masseren vlak voor het slapen gaan (ook als je alleen de voorkant masseert!) zodat je beter slaapt. Het immuunsysteem is vooral ‘s nachts zeer actief!
Als je er aan denkt, het bij je past en je jezelf ertoe kunt zetten, dan kun je deze punten masseren. De achterkant door iemand laten doen is ook erg lekker.

 

Uitleg: neurolymfatische reflexpunten

  • Lymfe stroomt in één richting (Het stroomt omdat wij bewegen. Bewegen we niet dan neemt de stroming zeer geleidelijk wat af. Vandaar dat het zoveel doet als je geveild bent door de griep; je helpt de stroom op gang te houden)
  • De lymfevaten fungeren voor het lichaam als een drainagesysteem (goed water drinken (liefst gekookt) voert ‘troep’ af)
  • Het lymfesysteem produceert antilichamen én vormt ¼ van de witte bloedcellen (die zorgen ervoor dat die griep sneller aangepakt wordt)
  • Neurolymfatische punten reguleren de energie naar het lymfesysteem (zodat die beter zijn werk kan doen)
  • Als het systeem overbelast raakt gaan deze punten in de ‘uit’-stand (soms worden ze dan groter en zijn goed te voelen)
  • NL punten zijn vaak gevoelig. (Als het te gevoelig is zachter masseren. Wanneer de gevoeligheid minder wordt, mag er weer steviger gemasseerd worden. Neemt de gevoeligheid niet af, dan vaker per dag dat punt masseren)
  • Pas een stevige, diepe massage toe met de vingertoppen, daar op zoek naar de meest gevoelige plek. 20-30 seconden (maar mag ook langer)

Onderstaande afbeelding staat op: http://www.touch4health.com/techniques.html

Klik op de afbeelding om in dit item op Facebook een reactie achter te laten.

 

Meer leren? kom naar de cursus Touch for Health

Graag tot ziens!

 

 

 

Nieuwste artikelen

Wees een goudzoeker

 


De geschiedenis van de Gouden Boeddha is een prachtige metafoor voor ons verhaal.
Waar het in het kort op neer komt is dat we denken dat we klei zijn, maar dat iets in ons naar het goud blijft verlangen. Om onze essentie (ons goud) te beschermen tegen pijn in relaties hebben we er een kleilaag rond aangebracht, de persoonlijkheid. Omdat dat onbewust gebeurt (vaak beetje bij beetje en dat begint wanneer we heel jong zijn), weten we later in ons leven niets meer over onze onschuld, onze essentie. Telkens wanneer we gelukkig zijn, weten we dat er meer is dan klei. Het leven geeft ons af en toe een tik en onze eerste reactie is om de klei te versterken. Maar dan krijgen we een tik die een barst veroorzaakt. Het verdriet dat we dan hebben, brengt ons bij ons hart. De reis van de held is begonnen. We gaan op zoek naar ons ware zelf.

 

Verbinding zorgt voor meer integratie

 


Dat is hoe en waarom verbinding (het erkennen van en afstemmen op elkaars kwetsbare subjectieve werkelijkheid) zo'n prettig gevoel geeft: het zorgt voor meer integratie en daardoor voor een harmonieuzere, levendigere en gezondere manier van leven.

 

Integratie of chaos / rigiditeit


 

Psychische gezondheid kenmerkt zich door een stromende rivier van integratie, die kan vastlopen op de oevers van chaos en rigiditeit. Bij chaos ligt alles te veel uiteen zonder samenhang, bij rigiditeit wordt alles te krampachtig bijeen gehouden of juist onderscheiden. De meeste vormen van psychopathologie zijn op dit continuüm van chaos en rigiditeit te plaatsen. Het is belangrijk om de verschillende vormen van integratie in de Mind  te bevorderen om psychisch gezond te blijven. Daniel Siegel spreekt dan ook over het belang van een healthy mind platter , een psychische voedselschijf om onze gezondheid te bevorderen. Het is belangrijk dat je tijd besteed aan slaap, fysieke bewegen, je ergens op focussen, naar binnen gekeerd zijn, ontspannen, spelen en contact hebben met anderen en dat daar een evenwicht in is.

 

Puberteit van Jeanne Meijs


Drie soorten puberteit:
Voor mij heel herkenbaar en het fijnste is, ik doe het zo gek nog niet met hoe ik erop reageer. Zo'n fijn boek voor als het met je kind niet zo gaat als je had gewenst.
Precies blz. 44 t/m 63 staan er volledig in (en meer)

Klik op http://bit.ly/PuberteitJMboek dan opent GoogleBoeken

 

 

 

 

Hoe ontstaan blokkades?

 

Energieblokkades of stagnaties ontstaan door stress. Hierbij is stress een breed begrip – het kan alles zijn wat je systeem uit balans brengt. Denk aan je gezondheid als een piramide. Die heeft vier zijdes: structuur, emotie, chemie en intellect. Eigenlijk wie jij van binnen bent. Er is ook een buitenkant: jouw situatie, bestaande uit geschiedenis, toekomst en waarheid. Al die aspecten werken voortdurend op elkaar in. Niet verbazend dus dat jouw lichamelijk en emotioneel welbevinden op allerlei manieren beïnvloed kan worden. Kinesiologie helpt je om de spanningen tussen de verschillende zijdes te herstellen richting balans of evenwicht.

 

www.begripdoorinzicht.nl maakt gebruik van cookies voor een optimale beleving van deze site.