Korte oefeningen
Bewustzijn
Boeken

Invisible

Wanneer emoties je overvallen

 

tsunamiwave 4

Soms kunnen angsten je overvallen, het lijkt alsof je geen grond meer onder je voeten hebt. Je voelt je machteloos, door de angst geregeerd. Je zoekt naar oplossingen, verbeteringen en het waarom.

 

 

Je gaat in je denken, want tenslotte hebben wij (mensen) een denkend brein ontwikkeld. We bezitten een geweldige denktank = ‘de cortex’ en die doet enorm zijn best om de angst, aangestuurd door ons overlevingssysteem (een ander gedeelte van het brein, met als grootste aanjager ‘de Amygdala’), te kalmeren. Meestal zonder goed resultaat, omdat de Amygdala 4x krachtiger is op zo’n moment dan onze Cortex.

 

Daarom willen we meer periodes van ‘gelukkig zijn’ en als we ze hebben, willen we die periodes vasthouden. Zo ook de vakantie, die was te kort en na een paar dagen zijn we dat gevoel al kwijt, we kunnen dat niet vasthouden…

 

Dat het leven niet alleen maar uit gelukkige momenten kan bestaan en ook lijden in zich heeft willen we niet weten. Daarom overvalt het ons steeds.

 

Accepteren én loslaten zijn mooie kreten, die als je in zo’n situatie verkeert een ver van je bed show zijn. Je weet het wel, maar kunt er niet bij, laat staan dat je het kunt inzetten. We denken dat accepteren en loslaten acties zijn die we moeten doen. En actief doen wordt door de cortex aangestuurd, die het even niet doet…

 

Als het lukt om er de tijd voor te nemen, kan onderstaande je wellicht helpen:
Ga zitten in een goede stoel. Leg een hand net onder je navel en adem daar naar toe. Net zolang tot er enige rust terugkeert. Dit geeft vaak een diepere ademhaling. Hierdoor gaat er meer zuurstof naar alle delen van je lichaam, waardoor het lichaam zich ietsje kan ontspannen.

 

Geef aandacht aan wat je voelt, zonder oordeel – mening – verwijt – schuld - … Als je niet weet wat je voelt, zeg dan hardop: ik ben boos, ik ben verdrietig, ik ben bang, ik ben blij, ik maak me zorgen. Je hoeft ze niet allemaal op te noemen. Vaak weet je wel wat er speelt. Maar soms ook niet. Het hardop benoemen kan een gevoel losmaken.

 

Als ik dit zelf doe en ik zeg: “ik ben boos”. Dan word ik daar vaak juist heel blij van. Soort opgelucht – oplossing gevonden – daar kom ik mooi onderuit… Ik weet dan dat het dat dus niet is. Oké, ik doe wel boos, maar dat is niet echt wat ik ‘ben’. Als ik dan hardop zeg: “ik ben heel verdrietig”, dan voelt dat als pijn die door mijn hart schiet. De tranen schieten in mijn ogen. Dan weet ik dat het dat is. Ik ben heel verdrietig. Ik laat dan de tranen lopen en laat mijn verdriet er zijn. Alsof je een kind op schoot neemt en alleen maar even vast houdt. Niets zeggen, niets doen, alleen maar zijn met het kind / met je verdriet.

 

Wat je dan doet is aandacht geven aan de primaire emotie = aandacht geven aan de amygdala. ‘hè hallo, ben je daar, heb je aandacht nodig? Dan geef ik je die.’ Meer niet! Aandacht geven met compassie, met mededogen, met liefde en zonder oordeel. Als je het gevoel hebt dat je het voldoende aandacht hebt gegeven, voor dat moment, dan ga je iets anders doen. Je neemt tenslotte ook je kind niet de hele dag op schoot. Als dit niet goed lukt, kun je met de emotie ‘afspreken’ dat je dit morgen weer doet: even tijd maakt om er aandacht aan te geven. Compassie, mededogen, liefde geven aan de primaire emotie = accepteren. Het primaire gevoel lost dan vaak op of verdunt, alsof er water bij gedaan wordt = loslaten. Het doet minder pijn. Dit is dus een proces wat je niet actief doet, het ontwikkeld zich. Dit kost dus ook vaak wat tijd.

 

Als je het moeilijk vind om te stoppen, dan kun je ook eindigen door zonlicht naar binnen te laten schijnen en je hele lichaam te laten vullen. Elke cel in je lichaam laten baden in zonlicht. Daarna sta je op en ga je iets anders doen. Ik ga dan meestal een lekkere kop koffie voor mezelf zetten, met warme melk ;-)

 

Als je dit elke dag kunt doen voor 1 gevoel, dan pak je elke dag een golfje aan. Dan wordt je niet meer overvallen door de hele vloedgolf aan emoties.

 

Natuurlijk kun je dit ook doen voor de blije en enthousiaste momenten. Vergeet die niet de nodige aandacht te geven en je helemaal intens blij te voelen!!

 

golven

Zorg goed voor jezelf!

 

 

Nieuwste artikelen

Leefblind 2

 

LEEFBLIND 2 is ook een driedaagse cursus, waarbij we een verdieping van de reis naar binnen maken, die we gestart zijn met LEEFBLIND 1. We gaan dan werken met de fijnere, meer etherische energieën. Je hebt niet alleen een fysiek lichaam, maar ook een energieveld.

 

Metaforisch gaan we kijken naar ons kasteel om de wereld binnenin ons te illustreren. Eerst was het hele kasteel begaanbaar, maar gaandeweg hebben we kamers dicht gedaan en afgesloten.

 

Touch for Health

 

Door stress kunnen energieblokkades ontstaan, die het zelfherstellend vermogen verzwakken. Je lichaam gaat signalen afgeven. Soms luisteren we heel goed en handelen ernaar, soms vergeten we te luisteren en soms luisteren we wel maar begrijpen we niet hoe te handelen.

 

Touch for Health is een methode om energieblokkades op te sporen, er naar te luisteren én te handelen, waardoor het zelfherstellend vermogen de blokkade op kan heffen.
Dat opsporen gebeurt met manuele spiertesten. Die kun je zien als een soort feedbackmechanisme van je lichaam. Ben je er achter waar de blokkades zitten, dan kun je handelen met diverse technieken. De energie gaat stromen en je lichaam spreekt zijn eigen zelfhelend vermogen weer aan.

 

Wees een goudzoeker

 


De geschiedenis van de Gouden Boeddha is een prachtige metafoor voor ons verhaal.
Waar het in het kort op neer komt is dat we denken dat we klei zijn, maar dat iets in ons naar het goud blijft verlangen. Om onze essentie (ons goud) te beschermen tegen pijn in relaties hebben we er een kleilaag rond aangebracht, de persoonlijkheid. Omdat dat onbewust gebeurt (vaak beetje bij beetje en dat begint wanneer we heel jong zijn), weten we later in ons leven niets meer over onze onschuld, onze essentie. Telkens wanneer we gelukkig zijn, weten we dat er meer is dan klei. Het leven geeft ons af en toe een tik en onze eerste reactie is om de klei te versterken. Maar dan krijgen we een tik die een barst veroorzaakt. Het verdriet dat we dan hebben, brengt ons bij ons hart. De reis van de held is begonnen. We gaan op zoek naar ons ware zelf.

 

Verbinding zorgt voor meer integratie

 


Dat is hoe en waarom verbinding (het erkennen van en afstemmen op elkaars kwetsbare subjectieve werkelijkheid) zo'n prettig gevoel geeft: het zorgt voor meer integratie en daardoor voor een harmonieuzere, levendigere en gezondere manier van leven.

 

Integratie of chaos / rigiditeit


 

Psychische gezondheid kenmerkt zich door een stromende rivier van integratie, die kan vastlopen op de oevers van chaos en rigiditeit. Bij chaos ligt alles te veel uiteen zonder samenhang, bij rigiditeit wordt alles te krampachtig bijeen gehouden of juist onderscheiden. De meeste vormen van psychopathologie zijn op dit continuüm van chaos en rigiditeit te plaatsen. Het is belangrijk om de verschillende vormen van integratie in de Mind  te bevorderen om psychisch gezond te blijven. Daniel Siegel spreekt dan ook over het belang van een healthy mind platter , een psychische voedselschijf om onze gezondheid te bevorderen. Het is belangrijk dat je tijd besteed aan slaap, fysieke bewegen, je ergens op focussen, naar binnen gekeerd zijn, ontspannen, spelen en contact hebben met anderen en dat daar een evenwicht in is.

 

www.begripdoorinzicht.nl maakt gebruik van cookies voor een optimale beleving van deze site.