Neuro Lymfatische punten masseren

neurolymfatische punten

Voor al diegene die de griep aan voelen komen, inmiddels geveild zijn, aan het opknappen zijn of het willen voorkomen: De Neurolymfatische punten masseren kan je immuunsysteem ondersteunen.

 

Het komt uit: Touch for Health.

Als je het uit wilt proberen:

Het is fijn als je de juiste plek masseert maar gewoon lekker masseren doet al een hoop en als je het niet precies weet pak je een wat groter gebied. De meeste punten zitten tussen de ribben.
Het kan helpen om dit goed te masseren vlak voor het slapen gaan (ook als je alleen de voorkant masseert!) zodat je beter slaapt. Het immuunsysteem is vooral ‘s nachts zeer actief!
Als je er aan denkt, het bij je past en je jezelf ertoe kunt zetten, dan kun je deze punten masseren. De achterkant door iemand laten doen is ook erg lekker.

Het kan zijn dat als je fanatiek ál die punten ineens gaat masseren, daardoor veel toxines vrij komen en je er beroerd van wordt. Als je denkt dat dat bij jou zou kunnen: rustig aan beginnen en niet alles tegelijk. Als het gevoelig is héél zachtjes masseren. Elke dag tot de gevoeligheid weggaat.

Water drinken is heel belangrijk om de toxines af te voeren.

Uitleg: neurolymfatische reflexpunten

  • Lymfe stroomt in één richting (Het stroomt omdat wij bewegen. Bewegen we niet dan neemt de stroming zeer geleidelijk wat af. Vandaar dat het zoveel doet als je geveild bent door de griep; je helpt de stroom op gang te houden)
  • De lymfevaten fungeren voor het lichaam als een drainagesysteem (goed water drinken (liefst gekookt) voert ‘troep’ af)
  • Het lymfesysteem produceert antilichamen én vormt ¼ van de witte bloedcellen (die zorgen ervoor dat die griep sneller aangepakt wordt)
  • Neurolymfatische punten reguleren de energie naar het lymfesysteem (zodat die beter zijn werk kan doen)
  • Als het systeem overbelast raakt gaan deze punten in de ‘uit’-stand (soms worden ze dan groter en zijn goed te voelen)
  • NL punten zijn vaak gevoelig. (Als het te gevoelig is zachter masseren. Wanneer de gevoeligheid minder wordt, mag er weer steviger gemasseerd worden. Neemt de gevoeligheid niet af, dan vaker per dag dat punt masseren)
  • Pas een stevige, diepe massage toe met de vingertoppen, daar op zoek naar de meest gevoelige plek. 20-30 seconden (maar mag ook langer)

De afbeelding staat op: http://www.touch4health.com/techniques.html

Klik op de afbeelding om in dit item op Facebook een reactie achter te laten.

 

Meer leren? kom naar de cursus Touch for Health

Graag tot ziens!

24 april 2015 - aanvulling januari 2021

Inge Burgerhof
Praktijk & Cursuscentrum voor kinesiologie en bewustzijnscoaching

Adres
Duizendblad 11
4102 KP Culemborg

Telefoon
06-28263250

Email
kinesiologie@begripdoorinzicht.nl

Stuur je vraag naar mij, door onderstaand formulier in te vullen en dan neem ik zo snel mogelijk contact met je op.