Zichtverbreders: Zicht op Woordblind

Weten wat je leerpatroon is en dat uit kunnen leggen aan anderen geeft inzicht in je manier van communiceren en denken. We denken niet allemaal op dezelfde manier. Weten hoe dat in elkaar zit geeft zoveel meer ruimte in de communicatie.

Praktische informatie

De samenwerking tussen de twee hersenhelften is van groot belang bij het goed verwerken van informatie. 

Je leert:

  • met behulp van spiertesten wat jouw leerpatroon is
  • hoe je rekening kan houden met jouw leerpatroon tijdens het leren
  • wat er met jouw leerpatroon gebeurt onder stress
  • hoe je de stress op leren kunt corrigeren
  • de samenwerking tussen de twee hersenshelften te balanceren en stimuleren
  • het plezier in leren (= nieuwsgierigheid) weer terug te krijgen

Voor, tijdens en na de cursus heb je toegang tot de Online Leer Omgeving (OLO). Hierin wordt veel achtergrondinformatie gegeven over de materie, zodat je weet wat je test en wat dat betekent. Hiermee bereid je je voor op de praktijkdagen. De praktijkdagen hebben dan meer inhoud, diepgang en worden door allen gedragen i.p.v. alleen door de trainer. Samen tillen we de cursus naar een nog hoger niveau.

Er zijn minimaal 4 en maximaal 8 deelnemers tegelijk, zodat er ruim de gelegenheid is om de technieken onder begeleiding te oefenen.

Kosten:

  • Cursus: € 315
  • Manual: Zicht op Woordblind € 12,50 (ook te verkrijgen via de website Zichtverbreders)
  • BoekenDyslexie: stoornis of intelligentie  én De dominantie factor. Zelf aan te schaffen.
  • Online Leer Omgeving: voor de module Zichtverbreders à € 60 (met 3 cursussen)

Erkend certificaat.
Na de praktijkdagen ontvang je een door de BvK erkend certificaat. Deze telt als nascholing voor diverse beroepsverenigingen (i.i.g. voor de LVNT en de VBAG) en als scholing bij TOPKI.

Na Woordblind kun je de cursus Zicht op Leefblind 1 volgen.

Hieronder staat de agenda voor Zicht op Woordblind. Klik op de cursus om je aan te melden.

Daaronder vind je de inhoud van de OLO voor Zicht op Woordblind.

Achtergrond informatie

Je plezier in leren (of bv lezen) vergroten = je nieuwsgierigheid terug krijgen die je als kind verloren bent.

Een stresssituatie ontstaat wanneer je belemmerd wordt in je eigen stijl van leren. Op school is er meestal 1 methode van leren. Als dat niet aansluit op jouw manier, is dat niet verkeerd, maar wel heel stressvol! Dat betekent niet dat er niets aan te doen is.

Begrip krijgen voor je leerpatroon en wat er gebeurt onder stress kan erg veel inzichten geven in jouw manier van leren, jouw manier van lezen, spreken, jezelf uiten, horen, zien, ervaren, etc.

Het leerpatroon wordt ook wel de persoonlijkheidsstructuur of het dominantiepatroon genoemd en geeft de structuur aan van het brein. Mensen hebben verschillende persoonlijkheidsstructuren. Dat is bekend maar niet altijd geaccepteerd.

Als je leerpatroon verandert wanneer je overstapt van iets wat je leuk vindt om te doen naar bv lezen, dan is er een grote kans dat lezen zoveel stress geeft, dat er een aantal systemen (zoals ogen en oren) een ‘shutdown’ krijgen.

'Hoe het vogeltje gebekt is' = houden van je brein zoals het is wanneer je iets doet wat je leuk vindt! 
Heel veel problemen in het leven zijn terug te voeren op leerproblemen. Leer- en leefproblemen beginnen op het moment dat je belemmerd wordt in je eigen stijl van leren. Je wordt dan onbewust gedwongen om je brein op een manier te gebruiken die niet bij je past, weerstand en stress zijn dan logische gevolgen. Je nieuwsgierigheid verdwijnt en daarmee verdwijnt jouw unieke persoonlijkheid.

Inge Burgerhof - trainer

Na afloop van deze cursus kun je testen wat iemands leerpatroon is en hoe dat verandert in stressvolle situaties. Je geeft uitleg hierover zodat er begrip ontstaat voor de eigenaardigheden. Het balanceren van de samenwerking tussen de linker- en rechterhersenhelft geeft weer toegang tot je volledige potentieel.

 

 

Materiaal waarmee gewerkt wordt tijdens de cursus

Dyslexie: stoornis of intelligentie. Faalangst en prestatiedrang omzetten in succes

Auteur: Sjan Verhoeven en Gertrudie Boersen

Dyslexie is niet alleen moeite met woorden, dat is een gevolg. Er is ook een oorzaak en die ligt in de manier waarop je hersenen werken, een andere manier waarop je dingen leert, tot inzichten komt en dus ook communiceert. Alles bij elkaar heeft dyslexie invloed op je hele leven en op jou als persoon.

Lees in onze boeken daar waar 'dyslexie' staat 'conceptueel denken' en je leert veel over:

  • je brein;
  • waarom het je niet lukt te doen en te zeggen wat je je voorgenomen hebt;
  • waarom je zo je best aan het doen bent;
  • hoe je je werk of studie beter kan organiseren;
  • hoe je kan werken op een manier die bij jouw manier van denken past en dus sneller kunt leren lezen, beter schrijven en gemakkelijker communiceren.

Inhoud van het boek

"Dyslexie: stoornis of intelligentie" is geschreven voor en over volwassenen met dyslexie. De auteurs nemen stelling tegen de overtuiging dat dyslexie een stoornis is. Dyslexie komt in belangrijke mate voort uit een andere manier van denken, die in dit boek het conceptuele denken wordt genoemd. Het is die manier van denken die de basis vormt tot het hebben van succes en tot het ontwikkelen van een eigen manier van werken in de studie of op het werk. In die eigen manier van werken is het mogelijk om sneller te lezen, beter te schrijven, duidelijker te communiceren en een brug te leggen tussen conceptuele denkers en lijndenkers.

Het boek geeft de lezer inzicht in wat dyslexie is, wat de oorzaken van faalangst in de vorm van prestatiedrang of uitstelgedrag zijn, en hoe deze twee fenomenen hand in hand gaan. Wanneer de faalangst vermindert, hebben dyslectici ook minder last van hun dyslexie. Door anders naar dyslexie te kijken, zullen dyslectici hun dyslexie beter kunnen accepteren en een positiever zelfbeeld kunnen opbouwen. Een positief zelfbeeld geeft ruimte en vrijheid in het leven en is een goed fundament voor het hebben van succes.

De dominantie factor. Verbeter je leervermogen door het kennen van je dominante oog, oor, hersenhelft, hand en voet

Auteur: Carla Hannaford

De dominantie factor is een praktische uitwerking van een onderzoek naar het verband tussen onze dominante lichaamsdelen en de manier waarop we leren, werken en spelen. Aan de hand van dit boek ontdek je wat de invloed is van je voorkeurshand, voorkeursoog, voorkeursoor, voorkeursbeen en voorkeurshersenhelft op je manier van leven, leren en de manier waarop je met anderen omgaat.

Het boek legt uit hoe je dit kunt vastleggen in een “dominantie-profiel”. Het kennen van dit dominantie-profiel helpt bij het beter verwerken van nieuwe leerstof of vaardigheden. Vervolgens geeft zij aan welke Brain Gym-oefeningen hierbij behulpzaam kunnen zijn.

Het is zowel een theoretisch als praktisch boek voor alle docenten, remedial teachers, kinesiologen en ouders die met kinderen met leerproblemen werken.

'De dominantie factor' verkent een gebied dat wetenschappers en leerkrachten al lang intrigeert. Het dominantieprofiel is een sleutel tot een beter begrip voor de manier waarop iemand denkt en handelt. Carla Hannaford laat zien waarom, en onthult hoe de kennis van het profiel van een leerling zowel de leerling zelf als de docent zal helpen met denken en leren op manieren die voor deze leerling het beste zijn, zodat hij op zijn hoogste niveau kan functioneren. Hannaford verstrekt eenvoudige en makkelijk te leren methodes om je profiel en dat van je leerlingen te ontdekken. Dit is een boek dat ouders, leerkrachten en iedereen die wil begrijpen hoe het leerproces functioneert, veel nieuwe inzichten zal verschaffen.

Over de auteur: Carla Hannaford is bioloog en pedagoog met ruim vijftig jaar onderwijservaring. Ze gaf honderden lezingen, cursussen en workshops over de hele wereld en komt ook regelmatig naar Nederland. Ze schreef meerdere boeken over pedagogiek en opvoeding, waarvan het bekendste “Smart moves; why learning is not all in your head” reeds in 12 talen werd vertaald.

De lessen in de Online Leer Omgeving (OLO):

Inhoud van de online training

  • De gebruikte boeken bij deze cursus
  • In welke lessen in de OLO de 4 stappen van Woordblind te vinden zijn
  • Wat ​er ​​wel en niet in de OLO ​staat t.o.v. het boek Zicht op Woordblind
  • Video van een onderzoek naar de ervaring van de rechterhersenhelft versus de linkerhersenhelft en hoe het denken over dit onderwerp in de loop van de tijd is veranderd

De ontwikkelaar

Om onszelf een verkrampt leven te besparen, zullen wij iedere keer weer door de glazen wand van de stress heen moeten.

  • Hoe Coby hier tegen aan kijkt
  • Het boekjes van Coby Schasfoort-Spanbroek
  • Het voorwoord van Els Jansen bij de digitale versie

De achtergrond van gedrag

Uitleg, afbeeldingen en video over:

  • Wat zie je en wat zit er achter/er onder
  • Zichtbaar gedrag en hoe we daarop reageren

Lichaamsbewustzijn

Kinesiologie helpt om bewuster te worden van wat het lichaam allemaal weet en aangeeft.

  • De invloed van stress op ons zenuwstelsel
  • Het gedrag wat dan zichtbaar wordt
  • Hoe dat de veerkracht vermindert

Het Brein

Het brein bestaat uit verschillende delen en functies. Integratie is het belangrijkste in goed functioneren.

Korte video's over:

  • De invloed van stress op ons brein
  • De Hersenstam en het Cerebellum
  • De Hersen schors

Geïntegreerd denken
Het Corpus Callosum

Korte video, uitleg en afbeeldingen over:

  • Het Corpus Callosum
  • Conceptuele denkers versus Lineaire denkers
  • De functie van de rechter en de linker hersenhelften

Dyslexie

Dyslexie komt in belangrijke mate voort uit een andere manier van denken, die in het boek het conceptuele denken wordt genoemd.

Uitleg over het boek 'Dyslexie: Stoornis of intelligentie!':

  • Niet het zoveelste boek over dyslexie!
  • Wat is dyslexie?
  • De werking van het dyslectische brein

Conceptueel denken

Uitleg over het boek 'Dyslexie: Stoornis of intelligentie!':

  • Kenmerken van dyslexie-conceptueel denken
  • Kwaliteiten en talenten van conceptueel denken
  • Diagnoses voor conceptueel denkers

Stress – faalangst

Uitleg over het boek 'Dyslexie: Stoornis of intelligentie!':

  • ​Conceptueel denken en faalangst

Korte video's over:

  • Wat er bij stress gebeurt in het brein
  • Wat stress is en wat we eraan kunnen doen

Leerstijlen

Afbeelding en video's over: 

  • Wat leerstijlen of leervoorkeuren zijn

Verschillende testen voor deze leerstijlen

Protocol Woordblind: 4 stappen

De 4 stappen van Zicht op Woordblind zijn uitgewerkt in:

  • Een schema om de vorderingen van de cliënt te noteren
  • Een Verkort protocol Woordblind
  • Een Volledig protocol Woordblind
  • Afbeeldingen van de diverse stappen

De testen staan heel duidelijk in het Woordblind boek. De uitwerkingen zijn bedoeld om tijdens de praktijklessen mee te werken. Daarna ga je je eigen vorm hierin vinden. Kijk wat je nodig hebt of fijn vindt om mee te werken.

Dominantiepatronen

Uitleg en afbeeldingen over:

  • De persoonlijkheidsstructuur - testen
  • Analyse en Gestalt functie
  • Hoe het ervaren wordt

Wanneer kruislopen niet automatisch ontwikkeld is

Uitleg en afbeeldingen over:

  • Bewegen en het brein
  • Kruislopen en de integratie mogelijkheden
  • Corrigeren tot de kruipfase

Groeiwerk – Stap 4

De verschillende oefeningen herinneren het lichaam aan de geïntegreerde toestand van het lichaam en zijn op zichzelf balancerend.

Korte video's en afbeeldingen van een aantal oefeningen.

Inge Burgerhof
Praktijk & Cursuscentrum voor kinesiologie en bewustzijnscoaching

Adres
Duizendblad 11
4102 KP Culemborg

Telefoon
06-28263250

Email
kinesiologie@begripdoorinzicht.nl

Stuur je vraag naar mij, door onderstaand formulier in te vullen en dan neem ik zo snel mogelijk contact met je op.