Filevorming in je brein

BreinhulpAls iets niet gemakkelijk gaat (zoals lezen) dan kan het zijn dat er filevorming is in je brein. Als je 'het wel zou moeten kunnen' kan kinesiologie die filevorming helpen opruimen. Met gepaste snelheid door je brein reizen geeft zoveel meer plezier in leren. 3 à 4 behandeling geven al een enorm verschil. Hoe gemakkelijk gaat het leren of het lezen jou af? Zijn er dingen die minder gemakkelijk gaan dan je zou verwachten? Ken jij iemand die iets minder makkelijk kan of doet dan je zou verwachten?

Begrip voor leer en gedragsproblemen

Ik behandel graag kinderen die moeite hebben met leren. Vooral goed lezen is voor het verdere leren een heel belangrijke voorwaarden. Ook bij rekenen komt vanaf groep 5 goed kunnen lezen om de hoek kijken. Een kind kan dan zomaar van een A voor rekenen naar een C of D terugvallen alleen omdat hij of zij niet ‘gemakkelijk’ kan lezen.

Met 3 á 4 balansen zijn er al kinderen geweest die weer terug gegaan zijn naar een A voor rekenen terwijl we alleen lezen aangepakt hebben of die van een D voor lezen naar een A voor lezen zijn gegaan. Maar ook oudere kinderen met leer moeilijkheden gaan gemakkelijker leren en raken daardoor beter gemotiveerd en dan zit je weer in de spiraal naar boven in plaats van naar beneden. Meestal gaat het humeur in die zelfde spiraal mee! Lekker in je vel zitten is heel belangrijk!

Om gemakkelijk te kunnen leren hebben we vooral plezier in het leren nodig. Dan leren we met een ‘geïntegreerd brein’.
‘Maar ik vind leren helemaal niet leuk!’ of ‘lezen is saai’ of ‘school is stom’ of ’hij kan niet opletten’ of ‘zij kan niet stil zitten’ of … misschien heeft u nog een ander mooi voorbeeld! ‘Kan ik dan toch een ‘geïntegreerd brein’ krijgen voor leren?’ ‘Ja!’ ‘Is dat moeilijk?’ ‘Nee!’ ‘Is dat leuk?’ ‘Ja absoluut’. ‘Kan ik dat ook?’ ‘Iedereen kan dat en het heeft niets te maken met intelligentie.’ ‘Waarom doen we dat dan niet automatisch?’ ‘Omdat, als we eenmaal ‘geleerd’ hebben om niet alle delen van ons brein te gebruiken tijdens het leren, we dat vaak op die manier blijven doen. En dit begint meestal al heel jong.’
Alle delen van het brein gebruiken en laten samenwerken doe je als je iets doet wat je leuk vindt en goed kan (je favoriete hobby of sport bv). Daar voel je je dan ook ‘goed’ bij. Daar ‘krijg je energie’ van.

Maar als delen van ons brein niet lekker samenwerken kunnen we in vecht/vlucht gedrag schieten. ‘Dat opstel maken, dat kan volgende week ook wel.’  ‘Hij is een echte dagdromer, kijkt meer naar buiten dan dat hij oplet’ ‘Zij hangt altijd over haar tafel als ze moet schrijven.’ ‘Ze heeft echt de pauzes nodig om haar energie kwijt te kunnen.’ ‘Ze moeten de hele dag stil zitten en luisteren en dan zijn ze thuis niet meer te houwen.’ Hoe komt het dat het plezier in leren ons soms letterlijk vergaat? Wat gebeurt er dan in de hersenen? Waarom gaat een kind het leren vermijden of uitstellen? Er zijn verschillende oorzaken: Primaire reflexen, verstoorde breinintegratie, allergieën en stress zijn een paar mogelijkheden.

Kinesiologie kijkt naar de manier waarop het brein omgaat met informatie en bewegingen en pakt verstoringen aan zodat het plezier in leren weer terug komt! Soms zijn een aantal balansen voldoende, soms heeft een lichaam meer nodig en krijg je bewegingsoefeningen mee.

Meer informatie over dit onderwerp is te vinden op: PS:LEAP

Lees ook meer hierover bij Elektromagnetische klachten

19 november 2014

Inge Burgerhof
Praktijk & Cursuscentrum voor kinesiologie en bewustzijnscoaching

Adres
Duizendblad 11
4102 KP Culemborg

Telefoon
06-28263250

Email
kinesiologie@begripdoorinzicht.nl

Stuur je vraag naar mij, door onderstaand formulier in te vullen en dan neem ik zo snel mogelijk contact met je op.